OPPDRAGSAVTALE
Velkommen som klient hos Advokatfirmaet Suleiman & Co AS (heretter kalt Advokatfirmaet).
Vi bekrefter med dette at selskapet har påtatt seg oppdrag for Dem.
DEL I
- Det er i dag inngått avtale om advokatoppdrag mellom Advokatfirmaet Suleiman & Co AS og
-
Ansvarlig advokat: Prosessfullmektig:
-
Oppdraget gjelder:
-
Oppdragets varighet antas ikke å overstige:
-
Salærsats og fakturering
Veiledende timesats for ansvarlig advokat (ekskl mva) for dette oppdraget: kr, dvs. kr inkl mva
Veiledende timesatser for advokatfirmaets medarbeidere (ekskl. mva):
- Partnere: 2.400 kr – 3.000 kr
- Advokater: 2.000 kr – 2.800 kr
- Advokatfullmektig: 1.800 kr – 2.400 kr
- Juridiske saksbehandlere: 1.200 kr – 1.500 kr
- Sekretærer: 500 kr – 750 kr.
Arbeidet faktureres etterskuddsvis hver måned, med 14 dagers forfall.
-
Betaling for oppdraget:
-
Tilleggsinformasjon:
-
For oppdraget gjelder advokatfirmaets alminnelige betingelser, inntatt i oppdragsbekreftelsens DEL II.
DEL II: ALMINNELIGE BETINGELSER
- INNLEDNING
- Disse alminnelige betingelser gjelder for alle oppdrag som firmaets advokater eller ansatte påtar seg eller utfører i henhold til DEL I (oppdragsbekreftelsens spesifikke del).
- Disse alminnelige betingelser overgis klienten ved etablering av oppdraget og anses vedtatt av klienten med mindre klienten innen rimelig tid tilkjennegir overfor ansvarlig advokat at vilkårene ikke aksepteres.
- Med mindre annet er avtalt, vil betingelsene gjelde også ved gjentatte oppdrag for samme klient.
- Advokatfirmaets mål og forpliktelse er å fremme klientens interesser på best mulig måte, innenfor de rammer som følger av denne oppdragsavtale, domstolloven, advokatforskriften, regler for god advokatskikk, advokatfirmaets interne saksbehandlingsrutiner, samt andre relevante regelverk.
- Alle advokater og advokatfullmektiger tilknyttet firmaet har bevilling eller autorisasjon til å drive advokatvirksomhet i Norge utstedt av Tilsynsrådet for advokatvirksomhet. Samtlige advokater og advokatfullmektiger er medlemmer i Advokatforeningen og er dermed underlagt Advokatforeningens særskilte vedtak og ordninger for obligatorisk etterutdanning og behandling av disiplinærklager.
- ETABLERING OG GJENNOMFØRING AV OPPDRAGET
- Oppdragets beskrivelse fremgår av DEL I, supplert av de avtaler som følger av annen muntlig eller skriftlig korrespondanse. Ved betydelig endring av oppdraget skal klienten motta oppdatert DEL I av oppdragsbekreftelsen.
- Alle oppdrag knyttes til en ansvarlig advokat i advokatfirmaet, som vil kunne få bistand fra firmaets øvrige ansatte til gjennomføringen av deler av oppdraget.
- I henhold til hvitvaskingsloven skal det som hovedregel foretas kundekontroll med identifikasjonskontroll. Klienten plikter å medvirke til slik identifikasjonskontroll. Det gjøres oppmerksom på at advokatfirmaet, ved mistanke om at transaksjoner har tilknytning til utbytte av straffbar handling mv., er pålagt å underrette ØKOKRIM om dette, likevel uten å underrette klienten eller tredjepersoner.
- Før et oppdrag etableres, vil det bli søkt avklart om det foreligger interessekonflikt eller andre forhold som tilsier at advokatfirmaet ikke kan eller bør påta seg oppdraget. Klienten plikter å bidra til slik avklaring. Den samme vurderingen gjøres i etablerte oppdrag ved nye parters inntreden i saken. Dersom hensynet til klienten tilsier det og det finnes ubekrefting, kan oppdraget påbegynnes før avklaringen er fullført. Advokatfirmaet kan i slike tilfeller måtte frasi seg oppdraget senere på grunn av dette.
- For best mulig å kunne fremme klientens interesser, er advokatfirmaet avhengig av at klienten fullstendig og snarest gir informasjon om sakens faktiske forhold og hvilket resultat klienten ønsker å oppnå i saken.
- Alle henvendelser til og fra motparten skal avklares med eller gå gjennom advokatfirmaet. Advokatfirmaet og klient skal hele veien holde hverandre gjensidig orientert om den kommunikasjon som finner sted med involverte parter.
- SALÆRBEREGNING OG FAKTURERING
- Med mindre annet er avtalt, er utgangspunktet for faktureringen av oppdraget den tid som er medgått til effektivt og fagmessig arbeid med oppdraget. Våre veiledende timesatser fremgår av oppdragsbekreftelsens DEL I og er for øvrig tilgjengelige på våre hjemmesider eller kan oppgis på forespørsel.
- Minste timeenhet er 0,25 time (15 minutter). Telefonsamtaler og lignende som ikke består av helt korte beskjeder, avregnes med minimum 0,25 time.
- Ved endelig salærfastsettelse vil vi i tillegg utøve et skjønn hvor vi tar hensyn til arbeidets art og kompleksitet, sakens utfall, samt hvor effektivt oppdraget er utført hensett til advokatens erfaringsbakgrunn og spesialkompetanse. Salæret skal stå i rimelig forhold til oppdraget og arbeidet som er utført av advokaten og de øvrige av firmaets medarbeidere.
- Klienten er ansvarlig for rettsgebyr, omkostninger til sakkyndige vitner og andre omkostninger som påløper ved en rettslig prosess. Klienten er også ansvarlig for motpartens saksomkostninger hvis de blir ilagt. Saksomkostninger vil ofte, men ikke alltid, kunne belastes den part som ikke får medhold.
- Advokatfirmaets salærkrav mot klienten begrenses ikke av at klienten blir tilkjent mindre i erstatning for saksomkostninger enn salærkravets pålydende.
- Lovmessige begrensninger i klientens adgang til å kreve erstattet kostnader til rettshjelp fra motparten begrenser ikke advokatfirmaets salærkrav mot klienten. Slike begrensninger er fastsatt blant annet ved saker for forliksrådet og i småkravsprosesser.
- Med faktura skal følge spesifisert oversikt over utført arbeid, utlegg mv.
- Alle omkostninger og utlegg som advokatfirmaet forskutterer, vil bli fakturert sammen med krav på salær. Viderefakturering av utlegg vil kunne medføre merverdiavgift på utlegget.
- Ved forsinket betaling påløper forsinkelsesrente i henhold til forsinkelsesrentelovens bestemmelser.
- EKSTERN DEKNING AV SALÆRKOSTNADER
- I henhold til lov om fri rettshjelp kan det for visse saker gis rett til advokatbistand som dekkes av det offentlige (fri rettshjelp). Noen sakstyper kvalifiserer alltid for fri rettshjelp, mens andre sakstyper forutsetter at klienten ikke har inntekt eller formue over hhv. kr 246.000 (enslige), kr 369.000 (ektepar, felles husholdning) og kr 100.000 (nettoformue). Fylkesmannen kan i visse tilfelle gjøre unntak fra grensene. Nærmere informasjon om fri rettshjelp kan fås hos Fylkesmannen eller ved vårt kontor. Klienten oppfordres til å ta spørsmål om fri rettshjelpsdekning opp med ansvarlig advokat for en konkret vurdering.
- Klientens eventuelle rettshjelpsforsikring, innboforsikring, reiseforsikring eller andre forsikringsordninger kan dekke kostnader til advokatbistand i visse sakstyper, avhengig av vilkårene i forsikringsavtalen. Klienten plikter å gi advokatfirmaet de nødvendige opplysninger for en vurdering av forsikringsavtalens dekningsomfang. Klienten er selv ansvarlig for eventuell egenandel eller mellomlegg mellom advokatfirmaets salærkrav og det beløp forsikringsselskapet dekker.
- ADVOKATFIRMAETS ANSVAR
- Advokatfirmaet er ansvarlig i henhold til alminnelige regler om advokatens profesjonsansvar og er dekket av den lovpålagte sikkerhetsstillelse for utøvelse av advokatvirksomhet, som gjelder uten geografisk begrensning. Advokatfirmaets sikkerhetsstiller er Tryg forsikring.
- Med mindre annet er avtalt, omfatter ikke oppdraget rådgivning i forhold til sakens skatte- og avgifts rettslige sider.
- Advokatfirmaet er ikke ansvarlig for indirekte tap, herunder tapt fortjeneste.
- Advokatfirmaet er ikke ansvarlig for feil begått av rådgivere som advokatfirmaet har henvist til eller for underleverandører som advokatfirmaet etter avtale med klienten har overlatt deler av oppdragsutførelsen til.
- Advokatfirmaet er ikke ansvarlig for tap som følge av at sakens resultat ikke samsvarer med den vurdering advokatfirmaet på forhånd har gitt av sakens mulige utfall.
- Advokatfirmaet er ikke ansvarlig for tap av forvaltede klientmidler som følge av konkurs eller andre forhold på bankens side. Advokatfirmaet gjør oppmerksom på at bankenes sikringsfond ikke garanterer for mer enn 2 millioner kroner i innskudd pr. innskyter (advokatfirma) pr. bank. Kun ved særskilt avtale om det vil advokatfirmaet treffe tiltak som kan øke graden av garanti dekning for klientens midler.
- BEHANDLING AV INFORMASJON
- Advokater i advokatfirmaet har forbud mot rettsstridig å røpe betrodde hemmeligheter. I tillegg plikter advokatene også å behandle opplysninger utover dette fortrolig. I visse lovbestemte tilfeller gjelder unntak fra taushets- og fortrolighetsplikten.
- Med mindre noe annet er avtalt, har advokatfirmaets advokater adgang til å dele opplysningene med andre medarbeidere i firmaet så langt det er nødvendig. Advokatfirmaets øvrige medarbeidere er underlagt den samme taushets- og fortrolighetsplikt som advokatene.
- I den grad det er nødvendig for oppfyllelse av oppdraget vil advokatfirmaet behandle personopplysninger, herunder også særlige kategorier personopplysninger om det er nødvendig, i samsvar med personopplysningsloven og annet regelverk. Andre parter, som motparter, domstol og offentlige organer, vil kun få tilgang til personopplysningene i den grad dette er nødvendig for oppdraget. Klienten har rett til innsyn i og informasjon om de behandlede opplysninger, samt adgang til å kreve retting av mangelfulle opplysninger. Behandlingsansvarlig etter personopplysningsloven er advokatfirmaet ved partner og evt. spørsmål om vår behandling av personopplysninger kan saksansvarlig advokat kontaktes. Se også vår behandling av personopplysninger i advokatfirmaets personvernerklæring: www.scolaw.no/personvernerklaering.
- Advokatfirmaet gjør oppmerksom på at elektronisk datakommunikasjon (e-post, fax, mv) generelt lider av svakheter som innebærer at uvedkommende under gitte forutsetninger kan få innsyn i kommunikasjonen. I den grad konfidensialitet er nødvendig, vil det kunne finnes sikringstiltak (herunder kryptering og saksdeling) for å hindre uønsket innsyn i slik kommunikasjon. Som et moment i vurderingen om konfidensialitet er nødvendig, vil vektlegges klientens sending av usikret elektronisk kommunikasjon til advokatfirmaet.
- Ved avslutning av oppdraget gis eventuelle originale dokumenter i saken tilbake til klienten eller makuleres etter nærmere avtale. Advokatfirmaet er pålagt å lagre visse dokumenter og opplysninger etter oppdragets avslutning. Advokatfirmaet kan oppbevare kopi også av øvrige saksdokumenter etter oppdragets avslutning, innenfor de rammer som følger av lovverket. Kopier kan utleveres mot vederlag.
- KLAGE
- Dersom klienten er misfornøyd med utførelsen av oppdraget eller salærberegningen, oppfordres klienten til straks å ta dette opp med ansvarlig advokat eller administrerende partner. Advokatfirmaet vil umiddelbart vurdere de påklagde forhold.
- Advokatforeningens disiplinærutvalg behandler klager over at advokaten skal ha opptrådt i strid med regler for god advokatskikk eller skal ha krevd for høyt salær. Klagen må som hovedregel fremsettes innen seks måneder etter at klageren ble kjent med eller burde ha blitt kjent med det forholdet klagen bygger på. Disiplinærutvalgene har kompetanse til å gi kritikk, rettledelse og advarsel til advokaten, og til å redusere salærkravet mot klienten. Disiplinærutvalgenes beslutning kan påklages til Disiplinærnemnden. Mer informasjon kan gis ved henvendelse til Advokatforeningens sekretariat eller på internett: www.advokatklageordningen.no.
- Tvister knyttet til oppdragsavtalen avgjøres etter norsk rett og kan kun bringes inn for norske domstoler.
- REVISJON AV OPPDRAGSVILKÅR
- De alminnelige betingelser for oppdraget revideres normalt en gang i året og ellers når det oppstår behov for det. Endringer til ugunst for klienten, som ikke er nødvendige på grunn av bindende regelverk, kan først gjøres gjeldende etter én måneds varsel.
- AKSEPT AV AVTALEVILKÅR I OPPDRAGSBEKREFTELSEN OG VEDLEGG 1
- Klienten har fått tilsendt kopi av nærværende oppdragsavtale, med vedlegg 1 og personvernerklæringen (side 1 – 13).
- Klient aksepterer avtalevilkårene i oppdragsavtalen (side 1–6) og vedlegg 1 (side 7–8).
VEDLEGG 1 – OPPDRAGSAVTALE
- Fri rettshjelp / rettshjelpsforsikring
I saker der det blir søkt om fri rettshjelp/rettshjelpsforsikring, bekrefter klienten at han oppfyller de økonomiske og/eller materielle vilkår for fri rettshjelp/rettshjelpsforsikring ved å signere denne avtalen.
I saker der det er innvilget fri rettshjelp er klientens egenandel 1215 kr eller 25 % av fri rettshjelpskostnadene (anno år 2024) pr fri rettshjelpssak, med mindre klientens (og eventuell ektefellens) samlede årsinntekt er lavere enn 100.000 kr. I rettshjelpsforsikringssaker er det forsikringsselskapet som bestemmer egenandelens størrelse.
Vårt salær/timepris er 1215,- (ekskludert mva) pr. 1. januar 2024 i fri rettshjelpssaker. Timeprisen i fri rettshjelpssaker kan endre seg i tråd med endringer i salærsatsen.
Vårt salær/timepris i rettshjelpsforsikringssaker er avhengig av sakens kompleksitet, art og omfang.
Rettsgebyr kommer alltid i tillegg til advokatens salær i saken, både i fri rettshjelpssaker og i rettshjelpsforsikringssaker.
Dersom fri rettshjelp eller rettshjelpsforsikring blir avslått under/etter gjennomføring av oppdraget, vil klienten selv være økonomisk ansvarlig for salæret i saken. Klient er i alle saker dessuten forpliktet til å betale egenandel som måtte fremgå av fri rettshjelpssaken eller rettshjelpsforsikringen.
Klienten samtykker videre ved å signere på denne oppdragsavtalen til at advokater/advokatfullmektiger ved Advokatfirmaet kan få inn all informasjon som er av betydning for ulike søknader, herunder husstandens inntektsopplysninger, opplysninger om saken osv., til den som skal innvilge fri rettshjelp i det enkelte tilfelle.
Klienten gir med dette samtykke til å fremlegge ektefellens inntektsopplysninger.
- Alle oppdrag
Vi skriver timelister for vårt arbeid, og vil kunne opplyse om hvor store utgifter som er påløpt i saken.
Hvis ikke annet er avtalt, betaler normalt klienten forskudd i saken inn på vår klientkonto 6075 06 38026. Husk å merke betalingen med ditt saksnummer.
Dersom en faktura eller forskudd ikke betales innen forfall til advokatfirmaet, forbeholder vi oss retten til å stoppe vårt arbeid med saken (deriblant fratre som advokat også ved prosessoppdrag), og avslutte kundeforholdet med umiddelbar virkning. Det gjelder også forut for rettsmøter / hovedforhandling i saken.
Klienten samtykker til at bistand fra ekstern kompetanse (takstmann, teknisk sakkyndige mv.) kan innhentes for sakens anledning. Kostnadene til slik bistand kommer i tillegg til advokatens salær og inngår ikke i antatt timebruk. I forbindelse med oppdraget kan/vil det kunne, påløpe utgifter til overnevnte og/eller annen ekstern kompetanse som klienten vil være ansvarlig for. Det påpekes at viderefakturering av utlegg normalt vil medføre merverdiavgift på utlegget.
Gjennomføring av oppdrag
- Privatkunder
- Klienter i straffesaker
- Kontaktpersoner hos virksomhetskunder
- Kontaktpersoner hos våre leverandører og samarbeidspartnere
- Personer som er involvert i saker vi bistår i
- Andre personer som er omtalt i saksdokumenter vi får tilgang til
- Besøkende på vårt nettsted
For best mulig å kunne fremme klientens interesser, er Advokatfirmaet avhengig av at klienten fullstendig og snarest gir informasjon om sakens faktiske forhold og hvilket resultat klienten ønsker å oppnå i saken.
Vi vil søke å løse saken for deg så raskt som mulig, men fremdriften vil være avhengig av blant annet opplysninger som kommer frem, motpartens innstilling, tekniske forhold og valg av prosessform.
AnsvarsbegrensningVi vil gi rådgivning i hvordan vi vurderer saken, men vi kan ikke garantere resultatet. Det påløper alltid en risiko for å tape en juridisk tvist. Det påpekes at dersom klienten taper en sak kan vedkommende bli pålagt å betale motpartens sakskostninger. Dersom en rettsavgjørelse ender med fullt medhold, kan klienten tilkjennes sakskostninger. Dersom tilkjente omkostninger er lavere enn det totale salærkravet, og det ikke oppnås dekning andre steder (forsikringsselskaper mv.), kan vi kreve at det overskytende dekkes av klienten.
Advokatfirmaet er ansvarlig i henhold til alminnelige regler om advokaters profesjonsansvar og er dekket av den lovpålagte sikkerhetsstillelse for utøvelse av advokatvirksomhet, som gjelder uten geografisk begrensning.
Oppdraget omfatter ikke rådgivning i forhold til sakens skatte- og avgiftsrettslige sider.
Advokatfirmaet er ikke ansvarlig for indirekte tap, herunder tapt fortjeneste.
Advokatfirmaet er ikke ansvarlig for feil begått av rådgivere som advokatfirmaet har henvist til eller for underleverandører som advokatfirmaet etter avtale med klienten har overlatt deler av oppdragsutførelsen til.
PERSONVERNERKLÆRING FOR ADVOKATFIRMAET SULEIMAN & CO AS
Denne personvernerklæringen gjelder for Advokatfirmaet Suleiman & Co AS (“vi” eller “oss”).
Vi er behandlingsansvarlige for behandlingen av personopplysninger som er beskrevet i denne personvernerklæringen. Du finner kontaktinformasjonen vår nedenfor.Hvem vi behandler personopplysninger om
Denne personvernerklæringen retter seg mot vår behandling av personopplysninger om følgende personer:
Formål, typer personopplysninger og rettslig grunnlag
Nedenfor har vi gitt en oversikt over hvilke formål vi behandler personopplysninger for, hvilke typer personopplysninger vi behandler og det rettslige grunnlaget for behandlingen.
Etablering av klientforhold: Når vi kontaktes av en klient med forespørsel om vi kan ta et oppdrag, foretar vi en uavhengighetssjekk internt (konfliktsavklaring) før vi eventuelt sier ja til oppdraget. Uavhengighetssjekken tjener et legitimt formål og har grunnlag i GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav f (interesseavveining). Konfliktsjekk av privatkunder omfatter som regel fullt navn på klient, motpart og andre relevante parter, hva saken gjelder mv. Generelt sett vil ikke konfliktsjekk på vegne av virksomhetskunder innebære behandling av personopplysninger.
I tilknytning til etableringen av et klientforhold vil vi foreta en kundekontroll i samsvar med reglene i hvitvaskingsloven. Kundekontrollen er nødvendig for å oppfylle våre rettslige forpliktelser etter hvitvaskingsloven, jf. GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav c.
Dersom vi kan ta oppdraget, registreres kontaktinformasjon. Registreringen av kontaktopplysninger er for privatkunder nødvendig for å kunne inngå avtale med vedkommende, jf. GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav b. For virksomhetskunder bygger registreringen av kontaktopplysninger på en interesseavveining, jf. GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav f.
Sakshåndtering: Enkelte advokatoppdrag innebærer at vi får tilgang til personopplysninger om parter eller andre enkeltpersoner som berøres av en sak. Slike opplysninger kan fremkomme av dokumenter klienten oversender eller som andre personer sender i saken. Behandlingen av personopplysninger i forbindelse med oppdrag for virksomhetskunder er forankret i GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav f (interesseavveining). I noen saker får vi også tilgang til sensitive personopplysninger, f.eks. helseopplysninger eller straffedommer og lovovertredelser. I slike tilfeller baserer behandlingen seg enten på uttrykkelig samtykke, jf. GDPR artikkel 9 nr. 2 bokstav a (helseopplysninger), eller hvor behandlingen er nødvendig for å fastsette, gjøre gjeldende eller forsvare et rettskrav, jf. personopplysningsloven (ny 2018) § 11.
Kunnskapsforvaltning: Behandlingsgrunnlaget er vår interesse i å nyttiggjøre utarbeidet kunnskap i videre rådgivning, jf. GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav f (interesseavveining).
Klientadministrasjon: Det opprettes egne saksmapper for oppdrag som utføres på vegne av klienten. Tid og kostnader som er påløpt på en sak registreres i vårt regnskapssystem. For virksomhetskunder er det vi gjør i forbindelse med klientadministrasjon hjemlet i GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav f (interesseavveining), mens det for privatkunder anses som en nødvendig del av det å oppfylle avtalen med vedkommende, jf. GDPR artikkel 6 nr. 1 bokst.b.
Lagring og oppbevaring av saksdokumenter: Vi oppbevarer saksdokumenter i 10 år etter at oppdraget er avsluttet. Lagring i det angitte tidsrommet er vurdert som nødvendig av hensyn både til klienten og for vår egen del, siden det i ettertid kan komme opp spørsmål eller en tvist hvor den informasjonen som er lagret på en sak kan bli aktuell. Det rettslige grunnlaget for behandling av personopplysninger er GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav f og GDPR artikkel 9 nr. 2 bokstav f (fastsette, gjøre gjeldende eller forsvare rettskrav), jf. personopplysningsloven (ny 2018) § 11.
Fakturering: Kontaktopplysninger som er mottatt fra virksomhetskunder benyttes for å merke faktura som sendes til virksomheten dersom klienten ber om dette. For privatkunder, benyttes personens private opplysninger for utsendelse av faktura. Behandlingsgrunnlaget er GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav f (interesseavveining for virksomhetskunder og GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav b (nødvendig for å oppfylle avtalen med den registrerte) for privatkunder.
IT-drift og sikkerhet: Personopplysninger som er lagret i våre IT-systemer vil kunne være tilgjengelige for oss eller for våre leverandører i forbindelse med oppdatering av systemer, implementering eller oppfølging av sikkerhetstiltak, feilretting eller annet vedlikehold. Behandlingsgrunnlaget er GDPR artikkel 6 nr. 1 f (interesseavveining – ivareta interesser knyttet til nevnte aktiviteter) og vår rettslige forpliktelse til å sikre tilfredsstillende informasjonssikkerhet, jf. GDPR artikkel 32 og Gf. nr. 1 bokstav c.
Markedsføring: Vi sender ut nyhetsbrev til e-postadresser som er registrert på klienter som vi løpende yter advokattjenester til og andre som har bedt om å få vår nyhetsbrev. Mottakere av nyhetsbrev kan enkelt melde seg av tjenesten ved å benytte lenken som er inkludert i hver enkelt henvendelse. Behandlingsgrunnlaget er GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav f (interesseavveining) der vi har mottatt e-postadressen i forbindelse med et advokatoppdrag. Dersom det foreligger et eksisterende kundeforhold vil markedsføringen skje i henhold til markedsføringsloven § 15(3). I andre sammenhenger bygger markedsføring på samtykke fra vedkommende, jf. markedsføringsloven § 15(1) og GDPR artikkel 6 nr. 1 a.
Hvem vi deler personopplysninger med
Våre leverandører av IT-tjenester vil kunne ha tilgang til personopplysninger dersom personopplysninger er lagret hos leverandøren eller på annen måte er tilgjengelig for leverandøren i henhold til kontrakten med oss. Leverandørene opptrer i henhold til databehandleravtale og under vår instruks. Leverandøren kan bare benytte personopplysningene for de formålene vi har bestemt og som er beskrevet i denne personvernerklæringen. Advokater er underlagt en straffesanksjonert taushetsplikt som følger av straffeloven § 111. Alle opplysninger som blir betrodd oss i forbindelse med et oppdrag blir håndtert konfidensielt.
Vi utleverer ikke personopplysninger i andre tilfeller eller på andre måter enn dem som er beskrevet i denne personvernerklæringen med mindre klienten eksplisitt oppfordrer til eller samtykker til dette eller utlevering er pålagt.
Lagring av personopplysninger
Vi lagrer saksdokumenter i 2 år, før de sendes til arkiv for lagring i ytterligere 8 år.
Regnskapslovgivning pålegger oss ellers å lagre bestemte regnskapsdokumenter i et nærmere angitt tidsrom. Når et bestemt formål tilsier lagring i et gitt tidsrom, sørger vi for at personopplysningene utelukkende blir benyttet for det aktuelle formålet i dette tidsrommet.
Dine rettigheter
Trekke samtykke tilbake: Dersom du har gitt samtykke til å motta nyhetsbrev fra oss, kan du når som helst trekke dette samtykket tilbake. Vi har lagt til rette for at du enkelt kan reservere deg mot denne typen henvendelser ved å inkludere en link til avregistreringsskjema i hver enkelt henvendelse. Dersom du har samtykket til annen behandling av personopplysninger, kan du også når som helst trekke ditt samtykke tilbake med henblikk på denne behandlingen ved å rette en henvendelse til oss om dette.
Be om innsyn: Du har rett til innsyn i hvilke personopplysninger vi har registrert om deg, så langt ikke taushetsplikten er til hinder for dette. For å sikre at personopplysninger utleveres til rett person, kan vi stille krav om at begjæring om innsyn skjer skriftlig eller at identitet verifiseres på annen måte.
Be om retting eller sletting: Du kan be oss om å rette feilaktige opplysninger vi har om deg eller be oss om å slette personopplysninger. Vi vil så langt som mulig imøtekomme en forespørsel om å slette personopplysninger, men vi kan ikke gjøre dette dersom det er tungtveiende grunner for ikke å slette, for eksempel at vi må lagre opplysningene av dokumentasjonshensyn.
Dataportabilitet: I noen tilfeller vil du kunne ha adgang til å få utlevert personopplysninger du har oppgitt til oss for å få disse overført i et maskinlesbart format til et annet advokatfirma. Dersom det er teknisk mulig vil det i enkelte tilfeller være adgang til å få disse overført direkte til det andre firmaet.
Klager til tilsynsmyndigheten: Dersom du er uenig i måten vi behandler dine personopplysninger på, kan du sende inn en klage til Datatilsynet.
Sikkerhet
Vi har etablert prosedyrer for å håndtere personopplysninger på en sikker måte. Tiltakene er både av teknisk, og organisatorisk art. Vi foretar jevnlige vurderinger av sikkerheten i alle sentrale systemer som benyttes for håndtering av personopplysninger, og det er inngått avtaler som pålegger leverandører av slike systemer å sørge for tilfredsstillende informasjonssikkerhet.
Tilgang til personopplysninger (og klient-/saksinformasjon) er begrenset til personell som har behov for tilgang for å utføre sine oppgaver.
Vi har vedtatt interne IT-retningslinjer, og vi foretar jevnlig opplæring av ansatte med hensyn til sikkerhet og bruk av IT-systemer.
Endringer i personvernerklæringen
Vi vil kunne gjøre mindre endringer i denne personvernerklæringen. Du vil alltid finne siste versjon på vår nettside. Ved vesentlige endringer vil vi varsle om dette.
Kontakt oss
Dersom du har spørsmål eller kommentarer til vår personvernerklæring eller du vil utøve dine rettigheter, kan du ta kontakt med oss:
Advokatfirmaet Suleiman & Co AS
C. J. Hambros plass 2D, 0164 Oslo
Tlf: 21390454 / 95870092
Epost: post@scolaw.no / am@scolaw.no - INNLEDNING
